Home » Laatste nieuws » Tesla’s duurzame energie missie

Tesla’s duurzame energie missie

Het is Tesla’s missie de overgang naar duurzame energie te versnellen door producten te creëren die zo overtuigend zijn dat er geen alternatief mogelijk is. Op 21 september ben ik een van de sprekers tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst. Hier zal ik het verhaal van Tesla uitgebreid vertellen. In dit blog alvast een tipje van de sluier!

Historie

Tesla werd in 2003 opgericht door een groep ingenieurs in Silicon Valley die wilden bewijzen dat elektrische auto’s beter konden zijn dan door brandstof aangedreven auto’s. Elke nieuwe generatie moest in toenemende mate betaalbaarder zijn om de wereldwijde overgang naar duurzame energie te kunnen versnellen.

Masterplan part I

Nagenoeg elke nieuwe technologie heeft hogere initiële kosten voor het kan worden geoptimaliseerd en dit geldt ook voor elektrische auto’s. Tesla is met een high end auto begonnen, om van daaruit naar een high volume model toe te werken waarbij de prijs lager wordt. De eigenaren van de allereerste Tesla hebben eigenlijk meebetaald aan de ontwikkeling van een betaalbaardere familie sedan.

De allereerste Tesla

Tesla ingenieurs ontwierpen eerst een aandrijflijn voor een sportauto, gebouwd rond een AC inductiemotor, waarvoor in 1888 al patent werd aangevraagd door Nikola Tesla, de uitvinder die de naam van het bedrijf inspireerde. De Tesla Roadster werd in 2008 geïntroduceerd. Door de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,8 seconden en met het bereik van 394 km per lading vestigde de Roadster een nieuwe standaard voor elektrische mobiliteit.

De eerste sedan, Model S

In 2012 introduceerde Tesla Model S, ‘s werelds eerste premium elektrische sedan, het comfort en gebruiksgemak van een familie-sedan, terwijl het de acceleratie van een sportauto haalt. Het platte batterijpakket is in het chassis geïntegreerd en is goed voor een actieradius tot 632 kilometer.

De eerste SUV, Model X

In 2015 werd Model X geïntroduceerd, de elektrische SUV met ruimte voor zeven volwassenen en hun bagage en geschikt voor het trekken van een caravan of paardentrailer. De actieradius is de grootste van alle elektrische SUV’s en bedraagt voor de variant met de grootste batterij 565 km volgens de huidige NEDC norm.

Opladen

Tesla-eigenaren kunnen hun auto gewoon thuis of op hun werk opladen. Ook langeafstandsreizen, van de Noordkaap tot het zuidelijkste puntje van Zuid-Europa zijn makkelijk te doen dankzij Tesla’s Superchargernetwerk, dat opladen in minuten in plaats van uren mogelijk maakt. De Superchargers laden de accu voor de helft op in slechts 20 minuten. Wereldwijd bevinden deze Superchargers zich langs veel populaire routes en er worden constant nieuwe toegevoegd. In Europa zijn er nu meer dan 300 van deze snellaadstations. In Nederland te vinden in Amsterdam, Drachten, Apeldoorn, Zwolle, Zevenaar, Hoorn, Dordrecht, Eindhoven, Oosterhout, en Urmond.

Autonoom rijden

Zelfrijdende voertuigen spelen een cruciale rol bij het verbeteren van de veiligheid van transport en bij het versnellen van ‘s werelds transitie naar een duurzame toekomst. Zodra de software op grote schaal wordt gevalideerd en wettelijk goedgekeurd, zal de volledige autonomie een Tesla in staat stellen om aanzienlijk veiliger te rijden dan een menselijk bestuurder, transportkosten te verminderen voor degenen die een auto bezitten en een low-cost on-demand optie worden voor diegene die geen auto bezitten.

Vanaf oktober 2016 zullen alle Tesla’s – ook Model 3 – de hardware bevatten die nodig is om de auto volledig zelf te laten rijden, op een veiligheidsniveau dat substantieel hoger ligt dan dat van een menselijke bestuurder. Acht camera’s zorgen voor 360 graden zicht rondom de auto tot 250 meter ver. Twaalf geüpdatete ultrasone sensoren vullen dit zicht aan. Zij zorgen voor een signalering van zachte en harde objecten op bijna tweemaal de afstand ten opzichte van het vorige systeem. Een naar voren gerichte radar met  verbeterde capaciteit zorgt voor nog meer data over de wereld. Dit systeem is in staat om dwars door zware regenval, mist, stof en zelfs de auto voor zich te zien.

Productie

De voertuigen van Tesla worden geproduceerd in Fremont, Californië. De Tesla fabriek heeft duizenden banen in het gebied opgeleverd en heeft zijn productieactiviteiten in 2013 ook uitgebreid naar onder andere Tilburg. In Tilburg Factory, dat in 2015 werd geopend, worden de auto’s geassembleerd en aan uitgebreide kwaliteitstests onderworpen. De auto’s die hier van worden geassembleerd zijn bedoeld voor de Europese markt.

Schaalvoordeel

Tot op heden hebben we de productiesnelheid in onze Fremont Factory verhoogd met 400% in vier jaar. Het versnellen van een toekomst met duurzame energie is alleen mogelijk met fabrieken die een hoge capaciteit hebben. Die stellen ons in staat om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen met schaalvoordelen, waardoor ze betaalbaarder en toegankelijk worden voor de hele wereld. Omdat de machine de machine bouwt, zijn onze fabrieken zo belangrijk dat we geloven dat de techniek uiteindelijk in orde van grootte meer aandacht verdient dan wat ze produceren. Bij zeer hoge productievolumes wordt de fabriek steeds meer een product dan het product zelf. Na het verhogen van onze productiedoelstelling naar 500.000 auto’s per jaar in 2018, heeft Tesla Grohmann Automation overgenomen, dat is gespecialiseerd in methoden van verregaand geautomatiseerde productie.

Energie innovatie

Om de kosten van de lithium-ion batterijpakketten te verminderen zijn Tesla en belangrijke strategische partners, waaronder Panasonic, begonnen met de bouw van een Gigafactory in Nevada. Deze fabriek is zeer belangrijk voor de productie van Model 3, de elektrische auto van Tesla die betaalbaar is voor een groter publiek. Tegen 2018 zal de Gigafactory meer lithium-ion cellen produceren dan de wereldwijde totale gecombineerde productie in 2013. De Gigafactory zal ook batterijpakketten produceren die bedoeld zijn voor gebruik in stationaire opslag, de Powerpack en Powerwall. Beide batterijsystemen slaan zonne-energie op. De Powerwall is bedoeld voor thuisgebruik en de Powerpack kan worden ingezet tot op zeer grote industriële schaal.

Zonne-energie heeft altijd deel uitgemaakt van ons masterplan, en we erkennen de noodzaak van een dak dat tegelijkertijd betaalbaar, duurzaam, mooi en geïntegreerd is met batterijopslag. Solar Roof complimenteert de architectuur van het huis en zet zonlicht om in elektriciteit. Met een geïntegreerde Powerwall wordt de verzamelde energie gedurende de dag opgeslagen en is daarna wanneer dan ook beschikbaar. Zonne-energie kan gegenereerd, opgeslagen en dag en nacht gebruikt worden, waardoor ononderbroken elektriciteit kan worden geleverd, zelfs als het stroomnet dat niet kan.

Masterplan, part Deux

Tien jaar na het delen van masterplan 1, presenteerde Tesla masterplan deel twee:

  • Creeëren van beeldschone zonnedaken met naadloos geïntegreerde batterij opslag
  • Uitbreiden van elektrische voertuigen naar alle belangrijke voertuigsegmenten
  • Ontwikkelen van zelfrijdende technologie die 10 keer veiliger is dan een menselijke bestuurder door fleet learning
  • Laat je auto geld voor je verdienen wanneer je hem niet gebruikt

 

OVER DE AUTEUR

Kim Liebregts is een van de sprekers tijdens de BouwKennis Jaarbijeenkomst op 21 september 2017. Als commercieel directeur van Tesla Nederland kan ze als geen ander vertellen hoe Tesla de markt met hun disruptieve businessmodel heeft veroverd. Tijdens de Jaarbijeenkomst zal ze vertellen hoe zij dit precies hebben gedaan en welke ideeën en kansen Tesla ziet voor de toekomst.

Terug naar nieuwsoverzicht