Home » Laatste nieuws » Juryvoorzitter Jarl Langerak: “Marketing is kiezen, doen, meten en weten”

Juryvoorzitter Jarl Langerak: “Marketing is kiezen, doen, meten en weten”

Elk jaar gaat BouwKennis aan de hand van de BouwKennis Marketing Jaarprijs op zoek naar het meest innovatieve marketingconcept van de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De inschrijving voor deze marketingaward is sinds 22 februari geopend. Concepten kunnen tot en met 20 april worden ingeschreven met behulp van het inschrijfformulier.

Tot die tijd publiceren we iedere vrijdag een blog vanuit de juryleden, waarbij zij hun visie op marketing geven. Dit doen ze aan de hand van zes standaard vragen. Dit keer is het woord aan juryvoorzitter Jarl Langerak: “Wees altijd relevant voor je relaties en klanten.”

Wie: Jarl Langerak
Huidige functie: Directeur Marketing & Communicatie bij VELUX Nederland
Jurylid sinds: 2015 (sinds 2016 juryvoorzitter)

1. Wat betekent marketing voor jou?

Eigenlijk beschrijft Wikipedia heel goed wat marketing is: ‘Marketing is een economische wetenschap gebaseerd op de Engelse termen market (markt) en getting (krijgen) en heeft betrekking op alle activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.’ Wat marketing met name voor mij betekent is dat je continu blijft nadenken en keuzes maakt welke van al die activiteiten je het meeste zal bijdragen aan je merk, je klanten of je business en hier dus vol voor gaan. Wel altijd bereid zijn om op basis van de actuele resultaten mogelijk bij te sturen.

2. Wat is jouw gouden marketingtip voor 2018?

Doe alleen die dingen die relevant zijn en waarde toevoegen aan je merk, klanten en business.

3. Wat maakt volgens jou een marketingconcept succesvol?

Een marketingconcept is pas succesvol als het effectief blijkt en de beoogde doelstellingen gehaald (gaan) worden. Hierbij is het uiteraard van belang dat de doelstellingen wel SMART geformuleerd zijn, de meest relevante en effectieve paid, owned & earned media zijn ingezet en minimaal het Attract, Covert, Close & Delight model opgetuigd is. Alleen dan kun je exact en direct inzien wat je costs per contact, lead en customer zijn. Wellicht een dooddoener, maar zorg er ook altijd voor dat je kosten per verkoop (CPA) altijd lager zijn dan de opbrengsten.

4. Hoe gaat marketing volgens jou de komende jaren veranderen?

Customer insights zijn key en op basis hiervan zullen we steeds beter in staat zijn om custom made communicatie/aanbiedingen te doen. Accountability en Marketing Return on Investment (MROI) zullen meer en meer als uitgangspunt gelden, waar fact based en data de basis vormen.

5. Waarom moeten marketeers zich inschrijven voor de BouwKennis Marketing Jaarprijs?

Het geeft je als marketeer de kans om je concept door een ervaren jury en alle relevante collega’s in de sector te laten beoordelen. Misschien heb jij dit jaar wel het meest inspirerende marketingconcept in de bouw-, vastgoed- en installatiesector uitgerold en kun je in september deze felbegeerde marketingprijs in ontvangst nemen.

6. Welke aspecten van een inschrijving maken voor jou dat iemand een kanshebber is?

– Strategie & lef
– Het durven opstellen van ambitieuze doelstellingen
– Mate van 360 graden campagnes/activiteiten
– Resultaten
– Toegevoegde waarde voor de klant/maatschappij

Terug naar nieuwsoverzicht